fredag 31 december 2010

Summering av 2010.

Fiskeåret 2010 blev inte riktigt som man hade hoppats. I Januari var det för kallt och i Februari var det för mycket snö. När isarna väl släppte så var min sambo höggravid så man ville ju inte vara iväg på för långa resor, man vet aldrig när det är dags för BB.
I början av Maj föddes min lilla dotter och efter det så har det blivit väldigt sparsamt med fiske. Båttrailern fick jag färdig i somras, så förutsättningar finns för fiske i många olika vatten.
Kommande år kommer jag att fiska betydligt mer än i år, målsättningen är höjt PB på Gädda och att ta mitt livs första Gräskarp.
Mitt gällande PB är taget på ismete så jag vill gärna ta Gädda på 10kg+ eller 105cm+ från båt eller land.
Gott nytt år.

tisdag 21 december 2010

Jämna plågor och nya bekymmer.

Benet är bättre men fortfarande långt ifrån bra, så ismete känns väldigt avlägset.
Nåja man får väl ta en sväng någon dag och försöka pimpla upp en gödgris (Regnbåge)
Men först ska jag fira Jul i dagarna 3, 4 om man räknar uppesittar kvällen på Torsdag.

fredag 17 december 2010

Så djä**la fuc**ng typiskt.

Jag hade tänkt att det skulle bli ismete premiär i morgon eller på Söndag, men vad händer.
Jo jag har lyckats dra på mig en muskelfästes inflammation på högra smalbenet, så här sitter man nu med värk och kan knappt gå.
Jag vill fiska nu, men springa och pulsa i snö är ju inte att tänka på med mitt ben.

söndag 5 december 2010

Förberedd.

Sådärja då har jag knåpat ihop ett gäng tafsar till de mindre betesfiskarna, så nu är jag ordentligt förberedd för ismetet. Nu saknas bara tillförlitlig is.

Jag funderar på investera i 4st spöhållare till ismete spöna, det är en kompis som säljer dem och de ser ut så här.

Tänkte att det kan vara skönt att slippa ha spöt lutat mot isen, särskilt när det är slask och annan skit.

Pyssel.

Eftersom att dagens ismete blev inställt så får det bli lite pyssel i källaren istället.
Jag köpte en paket med Savagegear:s trekrokar i fredags,  denna gång valde jag storlek 8 eftersom jag tänkte göra några tafsar till de mindre betesfiskarna.

Det ska bli kul att testa de krokarna, priset var bra. Så nu återstå att se om de kan konkurrera med Kamazan och Owner.

lördag 4 december 2010

Suck.

Jag var nere på sjön och kollade isen för en liten stund sedan, det visade sig tyvärr att det blir inget fiske i morgon. Det ligger för mycket snö på isen så den har ej blivit så tjock som man hade önskat. Det var ca 5-7cm tjock is och det är inte kärnis utan mer likt en förrädisk våris.
Om det inte kommer en riktig köldknäpp typ 20-25 grader kallt några dagar eller att snön försvinner så kommer det att bli en lång vinter utan fiske.

måndag 29 november 2010

Ismete premiär.

Ismete premiären är inplanerad tills på Söndag.
I helgen preparerade jag en del betesfisk, så nu har jag sill naturell, sik med diverse oljor samt mört. Några mört är preparerade med olja och 6st är färgade, 2st av varje, gul, orange och röd.
Som ni säkert förstår så är det endast deadbait som kommer att användas, vi har tidigare kommit fram till att det funkar minst lika bra som levande om inte bättre i den aktuella sjön.
Sill är det vi har haft bäst fiske med, men eftersom att fisket i denna pöl brukar bli sämre ju mer snö det ligger så tänkte jag testa med oljor och färger för att se om det blir bättre. Min polare kommer att köra med endast sill, så jag får ju en liten referens.

fredag 26 november 2010

Pyssel dag i morgon.

I morgon ska det vara 7 grader kallt och isen håller inte ännu, så det blir inget fiske.
Det får bli lite pyssel i källaren istället.
Sätta ihop Suzuki:n och preparera lite betesfisk står på programmet, kan ju vara kul att laborera lite med färgerna och oljorna som jag har inhandlat.

Upptining pågår.

Idag har jag skottat fram båten och dragit ner den till jobbet, det är grymt skönt med Quattro ibland.
Nu ska den stå inne i verkstaden och tina tills på Söndag morgon, då ska den ner från trailern och vändas upp och ner för att få ut vattnet som eventuellt finns mellan skroven.
Sen blir det hem till trädgården igen och presenning på, man vet ju aldrig, vädret kanske svänger igen så att sjöarna blir isfria.

torsdag 25 november 2010

Satan i gatan.

Det verkar som att jag har fått vatten mellan skroven på plastbåten, inte bra när det är minusgrader. Så i morgon ska jag försöka skotta fram den och dra ner hela ekipaget till jobbet, så får den stå där och laka upp till på Söndag förmiddag.
På Söndag blir det att lasta av den från trailern, vända upp och ner för att vattnet ska rinna. Efter det så parkeras den i trädgården igen, man vill ju vara redo om det blir öppet vatten någon gång i vinter.

tisdag 23 november 2010

Trött som en Saab.

Gårdagens arbete tog hårt, jag är sjukt trött idag.
Lite synd är det, jag hade behövt lite energi. Ute i trädgården står båten på trailer, utan presenning. Det var ganska mycket vatten i den igår och nu vräker snön ner, nåja jag får försöka ta tag i det i morgon.

söndag 21 november 2010

Mycket jobb blir det.

I morgon blir det sjukt mycket jobb, 06.00 - 15:00 på mitt vanliga jobb sen hem och duscha samt käka sen mellan 17:00 och 23:00 blir det inventeringsjobb på Kosta Fishing. Tisdag morgon förväntas man vara på jobbet igen vid 06:00, kan bli lite tufft men det får la gå.

I morgon får jag hem ett paket med lite färgämnen till betesfisken, hoppas nu bara att de är lika bra som jag tror.
Nu har jag ju både oljor och färgämnen så det lär bli en del experimenterande framöver.
Verkar som att det ska bli kallt i veckan, så med lite tur så kan man nog ismeta inom 2 veckor.

Har varit duktig.

Blev lite sur över det inställda fisket, så jag gick ner i källaren en stund istället.
Städat av en hel del på arbetsbänken, så nu går nu den snart att använda igen.
Passade även på att fixa snörstarten till Suzukin som jag håller på att göra iordning.
Nu blir det snart en sväng till Kosta café och en fika med en polare.

Fy f*n vad trist.

05:00 vaknade jag 20 minuter innan väckarklockan, meningen var att jag skulle ut och flötestrolla en sväng.
Men när man kommer ut i köket så ser man 2 grader varmt, dimma och det snöblandade regnet bara öser ner. Där någonstans dog min fiskelust så jag gick tillbaka till bingen.

lördag 20 november 2010

Gott mos.

2 minuters googlande gav resultat, jag hittade en bok som jag köpte med en gång.
Så fångar du storgäddan av Luis Rasmussen är snart i en postlåda nära mig :-)

Mitt paket med färgämnen som nötterna på DHL skickade 4 mil åt fel håll får jag hem på Måndag, min snälla granne tar en liten omväg hem från jobbet och hämtar det åt mig.

fredag 19 november 2010

Gott så.

Mitt lilla paket från The Tacklebox i England kom idag, beställde för en vecka sedan så det gick hyfsat fort.
Tyvärr så var det en olja som inte var med i paketet, men jag fick de 3 andra och 2st sprutor så jag ska nog klara mig ändå.

torsdag 18 november 2010

Planerat fiske på Söndag.

På Söndag morgom har jag tänkt att ge mig ut på en tur. Flötestrolling blir metoden för dagen, kvar att besluta är var jag ska fiska Läen eller Ronnebyån är de 2 alternativ jag har.

DHL är osmidiga.

Mitt paket med färgämnen som jag beställde i Fredags har kommit, tyvärr så skickades det med DHL. Nu ligger det på ett servicepoint 4 mil härifrån, detta trots att jag har 5st servicepoints som ligger närmre. Mailkontakt med DHL visade att de hade noll förståelse för detta problem, det gick inte att flytta paketet trots att deras bilar åker runt varje dag.
Firman som jag handlade av har dock lovat att fixa en flytt av paketet, det tackar jag för.
Hoppas nu på att även paketet från England ska hinna fram innan helgen.

måndag 15 november 2010

Lyckad pyssel kväll.

Det blev en lyckad pyssel kväll, jag gjorde 6st fina tafsar för flötestrolling.
4st med tre korkar och 2 med 2 krokar, eftersom jag kör både med Sill och mört så behövs det lite variation.
Sambon tyckte att det var trevligt att hon fick sällskap framför tv:n nästan hela kvällen, praktiskt när min hobby kan vara till glädje för oss båda.
Hoppas nu att mina varor från England kommer denna vecka.
Färgämnena beställde jag från Sportfiskecenter så de förväntar jag mig att få i veckan, Tacklebox i England uppgav att det kunde ta upp till 14 dagar men om jag har tur så kommer de innan helgen.

Pyssel kväll.

Ikväll blir det till att pyssla lite, tänkte knyta mig lite nya fina tafsar till flötestrollingen.
Till vanligt gäddmete har jag en hel del tafsar men till trollingen finns det nada.
Så det blir till att fylla den Rigbin som jag köpte i fredags.

söndag 14 november 2010

Dyrt blev det.

Det sägs att fiske är en dyr hobby och det stämmer ganska bra, men släpp in 2 småbarns föräldrar på GeKå:s så ska ni få se på dyrt. Sambon och jag brände 5000kr inne på varuhuset i Lördags och idag, till det kommer övernattning och bensin. Eftersom att vi har 22 mil enkel resa så blir bensin notan skapligt hög den med. Hur som helst så var det värt det, vi hade en mycket trevlig helg och vi har köpt mycket billiga barnkläder och en del till oss själva med. Vi planerar att åka dit till våren igen.
Nu hoppas jag på att mina oljor och färgämnen trillar in i veckan, det hade varit kul att kunna boosta betesfisken en smula.
Hur som helst så blir det fiske helgen som kommer, förmodligen på Söndagen.

fredag 12 november 2010

Nya prylar på G.

Idag på eftermiddagen var jag en sväng i den lokala fiske butiken, jag köpte mig en ny Rigbin och lite krympslang.
Nu ikväll har jag lagt en beställning på diverse oljor och doftämnen samt 2st sprutor. Jag beställde från England men jag hoppas att det hinner komma innan nästa helg, har även planer på att beställa lite färgämnen.
I morgon drar jag och familjen till Ullared (suck) så jag får vänta med fisket tills nästa helg.

onsdag 10 november 2010

Inget fiske till helgen.

Helgen som kommer blir det inget fiske, jag ska till Ullared med familjen.
Nästa helg hoppas jag att vädret är lite bättre än nu. Flötestrolling på Läen eller i Ronnebyån står på programmet då.

söndag 7 november 2010

Funderat klart.

Det kommer att bli en gädd satsning i Läen, förhoppningsvis med början redan nästa helg.
Sen kör jag när vädret tillåter så länge det inte ligger is.
I vinter blir det ismete på träsket som vanligt.
Flötestrolling med deadbait kommer att bli metoden, sen framåt våren byter vi fokus och kör på Gös istället.

lördag 6 november 2010

Funderar

Fram tills för ett år sedan hade jag min stora båt i Läen, det är en skapligt stor sjö strax utanför Kosta. Gösfisket brukar vara bra där på sommaren, gäddfisket har jag dock aldrig fått något flyt på där, mest snipor. Jag har då mest kört med Jerkbait, nu har jag snöat in en aning på mete både med levande betesfisk och med deadbait (främst sill).
Så nu sitter jag här och funderar på om man skulle göra en ny satsning där, men i så fall med mete och flötestrolling. Kanske även lite vanlig gäddtrolling.
Jag har ju nära dit (1 mil) och tillgång till en privat ramp samt en båtplats, så jag kan lägga båten vid brygga om jag vill fiska 2 dagar i följd.
Jag hittar bra där, dock vet jag ej var de stora gäddorna finns.
Trogna läsare vet även att jag har plastbåten på en hemmabyggd trailer, så det finns många fördelar med att fiska i den sjön.
Hmm det tåls verkligen att fundera på det här.

Katastrof.

Morgonens fiske var sjukt dåligt, 2 små snipor var allt jag fick. Fisket blev saboterat av en massa ny i släppt regnbåge, de nyfikna övergödda asen högg efter mina flöten och simmade in i linorna.
Nästa helg blir det inget fiske, då ska jag till Ullared med familjen.

fredag 5 november 2010

Då var det dags.

Det blir en kort fisketripp i morgon på morgonen, gäddmete med deadbait (Sill) blir metoden.
Tyvärr så kan jag inte fiska särskilt länge, men man får väl var glad att man kommer ut en liten sväng, nästa helg lär det inte bli något.

torsdag 4 november 2010

Mete på G.

Det blir förmodligen ett litet metepass efter Gädda (Vad annars) på Söndag morgon.
Funderar på att beställa lite oljor och flavours från England, kan ju vara kul att kunna spesta betena en aning.

Nytt objekt i sikte.

Det ser ut som att det kan landa en gammal båtmotor till i källaren nu i höst.
Min radar har upptäckt en 8hk Johnson från 1980 som behöver lite kärlek.
Kan ju vara trevligt att ha något att pilla med på kvällarna nu i vinter.

söndag 31 oktober 2010

Det går framåt.

Jag var ner i källaren en sväng på eftermiddagen och pillade lite på min gamla Suzuki.
Jag fick ordning på styrningen och lossade muttern till svänghjulet.
Nästa steg blir att göra rent och justera brytarna samt att förgasaren ska få sig en översyn med.
Sen blir det plastning av sprickan i kåpan och målning av hela motorn.
Ny snörstart anordning ska inhandlas, sen återstår bara testkörning först i tunnan och sedan på båten.
När allt detta är avklarat så blir till att besluta om den ska behållas eller säljas, vem vet, det kanske finns fler gamla motor vrak som behöver min omvårdnad.

Dimmigt som bara f*n.

Idag på morgonen när jag kopplade på trailern så var det riktigt ordentligt dimmigt. Det var knappt jag hittade till sjön och som vanligt när det är dimma så hade jag sjukt segt fiske. 4 timmars idogt slängande med jerkbait:s gav 2 små snipor och 2 följare var av den ena verkade ha hyffsad storlek.
Nästa helg är redan fullbokad, men jag räknar med att hinna med ett pass i gryningen någon av dagarna.

lördag 30 oktober 2010

Nu är det snart dags.

Om mindre än 7 timmar ringer väckarklockan, när det ljusnar så räknar jag med att vara på plats i sjön.
Jerkbait blir det i morgon, det har varit så varmt senaste tiden så metet får vänta lite till.

Lättare att upptäcka.

Nu blir jag lättare att upptäcka om nu någon kommer ikapp mig. Jag har idag varit på Jula och inhandlat en rulle röd rexflextejp, efter lite pyssel så sitter det nu röda reflexer bak på släpet och båten.
Nu lär jag synas och jag är i mina ögon lite mindre olaglig, laglig blir jag inte så länge jag har kvar denna trailer.
Fjädrad och bromsad är den, däremot inte registrerad eller besiktigad.
LGF skylt gör mig inte heller laglig eftersom att trailern är fjädrad.

fredag 29 oktober 2010

Beslutsångest.

Jag ska ut och fiska en sväng på Söndag, men jag har lite svårt att bestämma mig. Ska jag köra mete och lite spinnfiske vid sidan om eller ska jag köra med Jerkbait.
Jag vägrar att ta med mig grejer till alla 3 metoderna, för då blir det 5 spön, 2 STORA betesväskor samt övrig utrustning.

torsdag 28 oktober 2010

Ja jösses.

Mycket finns det som kan komma i vägen när man är småbarns förälder.
Har inte fiskat på riktigt länge nu, men på Söndag blir det en sväng.

söndag 10 oktober 2010

F*n f*n f*n

Dagens fiske blev inställt pga en riktigt ordentlig förkylning.
Nästa helg SKA jag fiska.

lördag 9 oktober 2010

Fiske blir det, inte som planerat dock.

Resan till Ronnebyån får jag ställa in, det blir fiske i en lokal sjö istället.
Det är priset man får betala när det är småbarn med i leken, så efter fisket i morgon blir det middag hos Mor & Far.

Fiskdisken på Citygross var dagens besvikelse, inte en enda Makrill och endast 2st Sillar. Nåja delar jag dem på mitten, så blir det ju till 4 utlägg.

fredag 8 oktober 2010

Snart är det Söndag.

Det blev en sväng till den lokala fiske affären nu i kväll, jag köpte 2st 4-play 19cm. 1 liplure röding och 1 swim&jerk pigment error, så nu har jag några stycken.
I morgon blir det en heldag med familjen vi ska bland annat storhandla, hoppas att de har sill och makrill i fiskdisken.
På Söndag blir det en liten sväng till Ronneby ån, gäddmete samt lite spinn fiske med 4-plays och spinnfluga står på programmet.

söndag 3 oktober 2010

Hoppas.

Jag hoppas hinna med ett fiskepass i Ronneby ån nästa helg, det blir med båt. Vilken del av ån det handlar om håller jag för mig själv.

lördag 2 oktober 2010

Äntligen lite fiske.

Idag kopplade jag på trailern strax innan gryning och körde 6 kilometer till en fin liten sjö. Det var en underbar morgon på sjön 5 grader varmt och sjön låg som en spegel, tyvärr så var fisket dåligt. 5st snipor med top på ca 3kilo var allt jag fick.
Samtlig tog på 4play swim&jerk 19cm (röding).

Det var ändå en givande tur, det visade sig nämligen att det gick jättesmidigt att sjösätta och ta upp båten själv. Så framöver blir det lite längre resor till en Å ca 3 mil härifrån, ån är het, jag fiskade mycket där för 15-16 år sedan så jag vet att där finns grov Gädda.

onsdag 29 september 2010

Det bidde inget.

Det blev aldrig något fiske i helgen som gick.
Det enda jag hann med utöver alla kalas var en tur i svampskogen, hittade mycket tratt kantareller.
Nu till helgen siktar jag på fiske.
Jag har köpt en mätdekal till båten, så nu ska jag fundera ut var och hur jag ska sätta den.

tisdag 21 september 2010

Fiske på G

Om vädret tillåter så blir det förmodligen en liten fisketur på Lördag morgon.
Tänkte testa att sjösätta båten i en liten sjö strax utanför samhället, där finns gott om gädda, tyvärr mest smått <6kg.
Men huvudsyftet är att testa hur det är att traila båten själv, samt att få en stunds avkoppling.

Hupp, nya projekt.

Det rasar in nya projekt hela tiden.
Nu verkar det som att jag och sambon ska köpa hus, om banken håller med så blir det affär inom en snar framtid.

måndag 20 september 2010

På plats i källaren.

Nu hänger det en Suzuki 9hk i källaren, den köptes för ett tag sedan på Tradera.
Nu ska jag försöka få lite ordning på den, sen ska den säljas eller behållas för egen användning, har ej bestämt mig ännu.
Startsnöret är avdraget (nytt är beställt) och enligt uppgift så är den svårstartad när den är varm (förmodligen en dålig tändspole) eftersom att det är en gammal motor så kan spolen bli en utmaning.
Upptäckte idag att den ej går att svänga mer än cirka 30 grader, det tycker jag är för lite. Måste undersökas om det ska vara så eller om något är galet.

Jättekul.

I morgon blir det att ta en runda till den lokala redskaps handlaren, min kusins flicka fyller år till helgen. Hon har börjat fiska och önskar sig drag, gissa om jag tycker att det är kul.

lördag 18 september 2010

Inget fiske.

Denna helg blir det inget fiske, idag ska vi iväg och fira min kusin som fyller 35. I morgon blir det en sväng till Öland för att hämta utombordaren som jag köpte för ett tag sedan. Ska försöka hinna rösta innan vi kör, på vägen hem blir det en mellanlandning på Ikea i Kalmar. Efter det blir det middag hos mina föräldrar.
Jag har med andra ord fullt upp hela helgen, det ser ut redan nu som att nästa helg blir än värre.

tisdag 14 september 2010

Nya leksaker.

Igår var jag i den lokala fiske affären (Kosta Fishing) och handlade lite för vinstpengarna från tävlingen i Söndags.
Det blev en spöväska (Abu hardcase) till mina gäddmetespön samt spinnfluge spöt, jag passade även på att köpa 2st Savagegear 4-play från lådan med utgående färger.
När jag kom hem hann jag även med att göra klart årtullarna på plastbåten, så nu är den helt klar. Till helgen blir det en tur till Öland för att hämta den Utombordare som jag köpte för ett tag sedan.

måndag 13 september 2010

Uselt fiske, men jag är nöjd ändå.

I gårdagens fisketävling i Alstermo var vi 16 deltagare, trots detta så landades bara 10 talet gäddor. Men eftersom det riktigt skönt att komma ut och fiska samt att min snipa på 78cm var dagens största så är jag nöjd ändå.
Segern gav mig 1100kr kontant, så ikväll blir det en sväng till Kosta fishing för inköp av spöväska och några 4-play:s från utgående listan.

lördag 11 september 2010

Snart är det dags.

I morgon bär det av på gädd fiske tävling i Alstermo, fan det ska bli gott att komma ut och fiska. Det har varit lite dåligt med det i år.
Tävlandet i sig lägger jag ingen större vikt vid, jag ska fiska och njuta. Kan jag sen placera mig hyfsat i tävlingen så är det en bonus.

söndag 5 september 2010

Beslutsångest.

Har lite svårt att bestämma mig för vilket fiskesätt jag ska använda mig av på tävlingen nästa helg.
Enligt reglerna så får man bara använd ett spö åt gången och ingen båt. Men det står inget om att man inte får växla mellan fiskesätten.
Så förmodligen lastar jag in 2st spö för mete 2 för jerkbait samt mitt spinnfluge spö.
Sen ska ju alla beten och övriga tillbehör med också, samt polaren och hans prylar. Hmm tur att man kör kombi.

tisdag 31 augusti 2010

Snart blir det fiske.

Nu är det bestämt, Söndag 12/9 åker jag och en polare till Alstermo för att deltaga i en gäddfiske tävling.
Vi har ingen som helst erfarenhet av vattnet ifråga och ganska bergränsad erfarenhet av å fiske, så vi sätter ribban lågt. Vi ska fiska och ha kul.
Med lite tur så kanske jag hinner ut och testa grejerna en gång innan dess.

söndag 29 augusti 2010

Behöver jag vård??

Hmm, ute i trädgården står en nybyggd trailer som ska modifieras en aning, cirka en dags jobb.
I garaget ligger en släp axel som ska bli båt trailer, ganska mycket jobb.
Igår köpte jag en 10hk utombordare som ska fixas i ordning, kan vara lite pyssel.
Idag har jag hittat ytterligare 2st utombordare som jag har lagt bud på, renoveringsobjekt så klart.
Med tanke på att jag jobbar heltid (45-50tim/vecka) och har en dotter på snart 4 månader så är ju tiden en aning begränsad.
Kanske dags att sluta samla på sig nya projekt, annars lär jag väl aldrig hinna fiska.

lördag 28 augusti 2010

Nya projekt.

Hmm min förmåga att dra på mig nya projekt håller i sig.
Idag har jag köpt en utombordsmotor, en Suzuki 10hk. Det är en gör det själv maskin och den budades hem för 510kr på tradera.
Så i vinter ska den få nya tändspolar, impeller samt att snörstarten behöver fixas (snöret är av).
Lite ny färg lär den väl få med.

Kräftfiske

Helgens kräftfiske gick hyfsat bra. På väg hem i går kväll snubblade vi över lite kantareller, närmare bestämt 1,2kilo (orensat)

Det ser ut som att det blir kräftfiske en gång till i år.

måndag 23 augusti 2010

Snart så.

Det börjar bli mörkt på kvällarna och det regnar ganska ofta, så snart är hösten här.
Det tycker jag om, för då kan man börja fiska Gädda lite seriöst igen.
Till helgen blir det sista rycket med kräftfisket och helgen därefter döps min dotter.
När dessa 2 helger är avstökade så är det tänkt att fiskesäsongen ska börja på allvar.

måndag 16 augusti 2010

Småpill med båten.

Jag har ju skrivit en hel del om bygget av båttrailern, men båten har jag inte nämnt särskilt mycket om.
Förra sommaren målades den om utvändigt, bilder finns i tidigare inlägg.
Nu i sommar har den fått ett elmotorfäste och ett portabelt ekolod. Elmotorfästet är jag riktigt nöjd med, himla trevligt att ha dubbla motorer när man åker ut på äventyr.
Jag har även beställt ny årtullar, de gamla är utslitna.
Jag funderar på att måla om den invändigt i vinter.

lördag 14 augusti 2010

Snart dags för dop.

Den 5/9 döps min dotter, efter det ser det lite lugnare ut, så min fiskesäsong börjar förhoppningsvis helgen därefter.
Jag och en kompis har vissa planer på att deltaga i en gäddfiske tävling den 12/9 i Alstermo. Vi har aldrig fiskat i det vatten som tävlingen avgörs i så vi ser det mer som en kul grej.

Planerade modifieringar.

Där jag har skuggat svart är det meningen att det ska monteras ramper av sträckmetall så att man kan gå där när man sjösätter och tar upp båten, på så vis minskar man risken för blöta fötter.

Där jag har gjort 2 röda streck ska ramen kapas av för att sedan monteras rakt mot axeln istället för att som idag ligga ovanpå.

Succé

Förra helgens kräftfiske gick inte särskilt bra, det var ungefär lika dåligt som vanligt. Det var dock mycket smått så de flesta fick vi släppa tillbaks.
Men skam den som ger sig, vi var ute inatt igen och nu gick det bättre.
Nattens resultat är det klart bästa på de 4 år som vi har fiskat i detta vatten.
Trailern fungerar fint men jag har kommit på ett par saker som ska åtgärdas. Ramen ska sänkas en aning och lite sträckmetall ska inhandlas och monteras på ramen, detta för att man ska kunna gå på trailern för att underlätta sjösättning och upptagning.

torsdag 5 augusti 2010

Nytt försök.

I morgon kväll blir det ett nytt försök på kräftfisket.
Vi kommer att använd ekolod och se om vi kan hitta några fina stenbottnar på lite djupare vatten än där vi brukar fiska.

måndag 2 augusti 2010

Dåligt kräftfiske.

Kräftfisket gick dåligt, det blev inte många kräftor med hem. Jag får trösta mig med att vi har 30st burnätter kvar, nästa försök blir av allt att döma på fredag kväll.

Dags för ombyggnad.

Det lilla fel jag upptäckte på trailern häromdagen visade sig ha skapligt stor betydelse. Det är mycket svårare att få upp båten på trailern än vad det bör vara.
Det är dock en ganska liten och enkel ombyggnad som behövs, det kommer att göras någon helg nu framöver. Eftersom att allt fungerar så är det inte akut.

söndag 1 augusti 2010

Resultatet.

Här kommer några bilder på mina projekt.

Båten efter förra sommarens ommålning.

Trailern, nybyggd och fin.

Lastat och klart.

Äntligen är det dags.

Idag vid 17:00 startar kräftfisket, så idag blir det premiär för trailern vi ska båda sjösätta och ta upp båten med den.
Jag har upptäckt en sak på trailern som jag inte är helt nöjd med, vet dock inte om det har någon praktisk betydelse.
Höstens fiske kommer att få avgöra hur jag ska göra alternativen är: Behålla som den är nu, bygga om den eller att sälja och bygga en ny.

fredag 30 juli 2010

Nu faller bitarna på plats.

Trailern är klar och målad. Idag har jag även fixat ett elmotor fäste på båten.
På söndag är det kräftfiske premiär, så då ska trailern invigas.
Detta är dock det enda fiske som är inplanerat för tillfället, lite svårt att få tiden att räcka till.

lördag 24 juli 2010

Gott.

Igår fick vi trailern klar precis som planerat, jag ska in till Växjö idag och köpa lite färg. Meningen är att den ska målas också, men det är inte akut.

fredag 23 juli 2010

Nu rör det på sig.

I morgon gör vi klart trailern.
På Söndag blir det gräskarps fiske om vädret tillåter.
Hoppas hinna med något litet pass med båten i nästa vecka, blir förmodligen efter borre då.

onsdag 21 juli 2010

Blandade framgångar.

Idag gjorde vi klart trailern, men när vi åkte ner till sjön och hämtade båten så visade det sig att winch tornet var lite för lågt och en aning felplacerat. Så på fredag blir det till att kapa bort det och smida ihop ett nytt.

måndag 12 juli 2010

Skapligt nöjd.

Gårdagens pass efter Gräskarp blev ännu ett bom pass, men så är det med dessa svårflörtade fiskar. Vi hade iallafall en skön och trevlig kväll vid sjön.
Idag har jag och en kompis hunnit med lite arbete på båttrailern, så nu är det inte mycket kvar. Planen är att göra den klar nästa helg.
Nu drar jag till Öland med sambo och dotter, kommer hem till helgen.

söndag 11 juli 2010

Fan fan fan.

Jag missade ett grymt klipp på Tradera nu i morse. Det fanns en båt till salu billigt, mailade säljaren för 4 dagar sedan och frågade om det gick bra att vänta en vecka innan man hämtade den. Men han behagade inte svara, så jag vågade inte bjuda, vill ju inte dra på sig dåligt omdöme bara för att man åker på semester och inte kan hämta förrän nästa helg.

Nåja jag håller ögonen öppna så det dyker nog upp fler klipp vad det lider.
Har varit nere på jobbet en sväng nu på morgonen och fixat lite små delar till trailern, så nu är det nästan bara svetsning kvar. Hoppas att svetsaren har tid senare idag eller i morgon förmiddag.

Ikväll drar jag och en polare iväg och fiskar gräskarp.

onsdag 7 juli 2010

Snart semester.

På Fredag är det sista arbetsdagen innan semestern. Mitt ekolod har kommit och redan till helgen hoppas jag kunna bygga klart trailern.
Målsättningen på semestern är minst 2 gräskarps pass och några turer med båten efter Abborre eller Gös.
Sista veckan kommer att ägnas åt kräftfiske.
/J

söndag 13 juni 2010

Det blir inte mycket fiskat.

Sutar metet förra söndagen resulterade i hundratals myggbett och inte ett enda napp.
Jag har beställt ett billigt ekolod som jag tänker testa på plast ekan, jag ska bara försöka få trailern färdig först.
Ett seriöst gäddpass och årets första gräskarps pass är det man längtar till nu, men tiden vill inte riktigt räcka till.
Mycket att göra på jobbet och en 6 veckor gammal dotter tar upp all min tid för tillfället.
Men nu har ju fotbolls vm börjat så man kan ju titta på lite fotboll emellanåt som substitut för uteblivet fiske.

torsdag 3 juni 2010

Fiske på gång.

I Tisdags var jag iväg och inhandlade 1st super samson våg, så när min berkley tec kommer tillbaka så är man laddat till tänderna med vågar.
På Söndag kväll så planerar SG och jag att ta oss ett litet sutarpass.

Men innan dess så ska jag till Öland med Sambo och dotter.

måndag 31 maj 2010

Måste ut och fiska snart.

Nu är det riktigt länge sedan jag fiskade.
Min berkley tec våg har gett upp (upptäckte det när jag skulle väga dottern)
så den skickades iväg på reklamation idag.
Ikväll blir det en sväng till Kosta Fishing för att inhandla en st Super Samson våg, känns inte riktigt stabilt att förlita sig på en digital våg.

lördag 8 maj 2010

Jag har blivit pappa.

Mitt fiskande ligger helt och hållet på is för tillfället.
I Tisdags kväll blev sambon och jag föräldrar till lilla Julia, så jag har lite andra prioriteringar nu.

lördag 1 maj 2010

Massdöd

Mina fina betesfiskar har dött i mina tunnor, så nu har jag knappt inga livebait kvar.
Men inget ont som inte har något gott med sig, jag har frysen full med fisk till höstens kräftfiske.
Tyvärr har jag svårt att få tid till att fiska, mycket att göra på jobbet och en höggravid sambo sätter en del käppar i hjulen.

lördag 24 april 2010

Suck, pust, stön och host.

Det blir inget fiskat denna helg, jag har åkt på en riktig dunder förkylning.

onsdag 21 april 2010

Snart dags för lite fiske.

Till helgen blir det fiske, flötestrolling och eventuellt lite statiskt mete.
Det blir minst ett pass, men med lite flyt så kan jag klämma in 2.

söndag 18 april 2010

Blandat resultat.

Sillfisket blev ett fiasko, det var kallt som bara f*n och vi fick inte ett enda hugg på första stället vi var på.
När vi kom till punkt 2 så stod där 3 man som hade fiskat i 2 timmar utan att få något, så då gav vi tusan i det och drog till åmynningen istället.
Där gick det bättre, det var sjuka mängder fisk inne i ån. 6-7 kast med kastnätet och vi kunde köra hemåt med 200+ fina betesfiskar i tunnan.

fredag 16 april 2010

På jakt efter betesfisk.

I morgon tar jag och polaren SG en tur till Blekinge, vi ska se om vi kan ta lite sill.
Dels till en god middag men det primära är deadbaits till Gädd metet.
På vägen hem tänker vi ta en omväg runt "vår" åmynning och slänga några kast med kastnätet, det kan ju vara trevligt att ha lite levande betesfisk också.

fredag 9 april 2010

Ingen fiskelycka idag.

Har precis kommit hem efter 4 timmar på sjön, fiskade med spinnfluga idag.
Det var soligt och fint väder men det blåste kallt som bara f*n.
Tyvärr så hade jag inte ett enda hugg på dessa 4 timmar, men jag lyckades skrämma ett par gäddor när jag kom för nära deras ståndplatser.
Förhoppningsvis så blir det lite mete på Lördag eller Söndag.

tisdag 6 april 2010

Snart är det isfritt i träsket.

Svängde ner till träsket och tittade lite efter jobbet idag, ca 30% var nu isfritt. Det borde vara helt öppet till helgen. På Torsdag åker båten i och på Fredag kväll blir det förmodligen en liten tur med spinnflugorna.
Lördag eller Söndag siktar jag på lite flötes trolling och eller statiskt mete.

måndag 5 april 2010

Nytt flöte inhandlat.

Nu på förmiddagen var jag uppe i den lokala fiskebutiken och köpte mig ett Savagear gäddflöte. Eftersom jag älskar att testa nya prylar så blev det ett sådant, nu återstår att se om det är så bra att det kan ersätta Drennan pike som mitt förstahandsval.
Den gamla modellen av Savagear (foam flöte) tycker inte om, jag anser att de är för svåra att se om ytan inte är spegelblank.
Utlåtande om det nya flötet kommer efter nästa fiskepass.

söndag 4 april 2010

Kallt fiske.

Idag drog jag iväg vid 06:30 för att meta gädda, termometern visade -4 grader.
Det var allt lite kallt om fingrarna att knyta tackel och agna på mört, men i övrigt gick det bra.
Fisket var skapligt bra, jag landade 2st snipor, uppskattad vikt 2,5 och 4 kilo. Jag hade på en som var lite större men den gick fast i en gren eller något liknande, så där blev jag av med mitt bästa flöte (Drennan Pike)

Mina 2 nya MP pro spön tillsammans med mina Okumor fungerade precis så bra som jag hade hoppats. Riktigt skönt att slippa fiska med haspel.

fredag 2 april 2010

Morgondagen är fullspäckad.

I morgon bär det av tidigt för att hämta hem en tank till betesfisken, därefter drar sambon och jag till Babyproffsen för att hämta hem barnvagnen.
Eftermiddagen kommer att tillbringas hos svärmor.
På söndag morgon räknar jag med att hinna med ett gäddmete pass eller lite jobb på trailern.
Trailer bygge blir det om polaren har tid och lust och i så fall så blir det fiske på måndag istället.

Påsken har börjat bra.

Nu är har köparen varit här och hämtat båten och jag har varit i den lokala butiken och hämtat ut mina 2 Savage-gear MP pro (10 fot, 40-100gr) spön. Nu bär det av till föräldrarna för en påsk middag och i morgon på morgonen drar jag till Linneryd och hämtar en tank till betesfisken.

onsdag 31 mars 2010

Det är mycket nu.

Jag har sålt den stora båten, så det kommer en kille och hämtar den på Fredag.
På Lördag ska jag åka iväg och hämta en 1000L tank som jag har köpt till mina betes fiskar.
Utöver detta så ska det även klämmas in 3st påskmiddagar samt att jag ska försöka jobba några timmar på trailern.
Det ser mörkt ut men jag siktar även på ett fiskepass.

söndag 28 mars 2010

Äntligen

Idag kom jag äntligen iväg på ett fiskepass. PGA vårflod så var det lite väl strömt, så det var svårfiskat. Men jag kämpade på i 3 timmar och hade 2 tappade och 4 hugg utöver det. Jag är inte nöjd med resultatet men det var sjukt skönt att komma ut och fiska lite.
I påsk helgen hoppas jag att jag hinner med minst ett fiskepass och ett arbetspass på trailern.

torsdag 25 mars 2010

Fiske på G

I helgen blir det minst ett fiskepass, kommer att kombinera mete och spinnfluga.
Mete med deadbait på ett spö, samt nöta lite spinnfluga medans man väntar.

I påskhelgen ska jag försöka göra klart trailern.

onsdag 17 mars 2010

Snart så.

Det har inte bloggats mycket på senaste tiden, det beror på att fisket har legat nere alldeles för länge nu.
Till helgen blir det förmodligen en sväng till något öppet vatten i närheten, tänkte blöta lite spinnflugor.
Det kan eventuellt även bli ett litet svetspass på trailern, hade varit gott att få den klar innan sommaren.

lördag 27 februari 2010

Nu är det på G.

Jag bedömer att inom 2 veckor så kan man fiska i öppet vatten igen, satan vad jag längtar.

söndag 7 februari 2010

Snö och slask.

Jag hade vissa planer på att fiska idag så igår åkte jag ner till sjön för att reka.
När jag kom ut på isen så dog all fiskelust, överst var det 30cm snö därunder ca 10cm slask och där under fanns isen. Det gick knappt att gå i skiten, än jobbigare lär det ju vara att springa mellan 4st ismete spön.
Nu hoppas jag på drastiska väder omslag.

söndag 31 januari 2010

Jag vill fiska NU!!!!

Den 10:e januari var senast jag fiskade, fick ett par pass inställda pga diverse anledningar där efter. Förra helgen och denna helg har det varit åt helvete för kallt för att kunna bedriva C&R.
Nu hoppas jag på att vi får ha kvar vintern minst Februari ut men att tempen ligger på ca 2- på helgerna. Det skulle passa mig perfekt.
I källaren har jag 2st rullar och en nybyggd ismete pulka som jag ej har hunnit testa.

söndag 17 januari 2010

Blir så trött.

Dagens fiske inställt pga krånglande mage. Sovit max 2 timmar inatt, övrig tid har tillbringats på hemlighuset.

lördag 16 januari 2010

Det närmar sig.

Igår fick jag hem linan som jag har väntat på, så nu är mina båda Okumor klara för morgon dagens ismete.
Ismete pulkan räknar jag med att få färdig om ett par timmar.

onsdag 13 januari 2010

Nu är jag sugen på att testa nya prylar.

Påbörjade projekt ismetepulka nu ikväll, fick inte särskilt mycket gjort. Funderade dock ut hur det ska göras. I morgon blir det till att fixa distanser till spöhållarna och lite bult. Byggar klart den gör jag i morgon eller på Fredag.
Mina 2 nya rullar (Okuma san juan) ligger här hemma och väntar på att butiken ska få hem den lina som jag vill ha på dem.
Om allt går i lås så blir det en fisketur på Söndag med både ny pulka och nya rullar.

Balja inhandlad.

De hade inga 90 liters baljor hemma på granngården så det fick bli en 65 liters istället.
Nu har jag nog allt jag behöver till detta projekt förutom bult och mutter.
Nu ska man bara hitta energi till att göra det klart.

tisdag 12 januari 2010

Projekt pulka.

I morgon ska jag in en sväng till den stora staden Växjö. Det blir en tur till Granngården för att köpa en 90liters plast balja. Den ska sedan monteras på min pulka, meningen är att det ska bli lite enklare att få med sig alla prylarna ut på isen.
Bild kommer när det är klart.

Kalas med titan wire.

Igår bytte jag krokar på 2 av mina ismete tafsar, ja ni läste rätt jag bytte krokar.
Titan wiren som jag använder numera är dyr, 200kr för 5 meter. Det spelar dock ingen roll för den verkar vara nästan helt omöjlig att kinka.
Jag knöt upp knuten till lekandet och de båda knot no knot som håller krokarna, knöt dit nya krokar och satt tillbaka lekandet. Tafsen är lika rak och fin som när den var ny.

söndag 10 januari 2010

Blåsigt så in i helv***

4,5 timmar blev det på sjön idag. Det var -3 grader och 8m/sek i vind, med andra ord så blåste det lite kallt om öronen. Det blev till och med snödrev på sjön.
Jag hade 4 fäll idag, 2 gäddor landade 95 och 97cm långa och de vägde ca 6kilo båda 2. Ett av fällen var nog vinden och på det fjärde så saknades betesfisken när jag kom fram.
Det blev inte så skönt på isen som jag hade hoppats men jag är skapligt nöjd ändå.

lördag 9 januari 2010

Nu äntligen.

Passar klimatet mig och mitt fiske, -4,5 är det ute nu.
07:00 i morgon drar jag ut på ismete.

fredag 8 januari 2010

Det blir inte som tänkt.

Det blir inte 2 ismetepass i helgen, i morgon ska det vara -10 och det är för kallt.
Lite surt är det allt, men det vänder väl snart.
På Söndag däremot så har de lovat -3 till -5 så då ska jag ut en sväng.

onsdag 6 januari 2010

Suck, suck och fan också.

Jag hoppade ur sängen vid 05:30 i morse för att sticka ut och ismeta.
När jag kom ut i köket så slängde jag ett öga genom fönstret, Det snöade på tvären och blåste ganska friskt. Jag tänkte då att det blir bistert att fiska idag, sen tittade jag på termometern och den visade -11. Ett vettigt C&R fiske går inte att bedriva under de förutsättningarna, så jag fick gå till sängs igen.
Nu hoppas jag på att hinna med 2 pass till helgen.

tisdag 5 januari 2010

Snö, snö och ännu mera snö.

Just nu snöar det riktigt ordentligt här, det har kommit ca 4cm på lite drygt en timme.
Men det skiter jag i, jag ska fiska i morgon.
Inte direkt kul att fiska med en massa nysnö på isen, men man måste ju passa på när man är ledig.
I kväll blir det lite sittning hos en polare, det slinker förmodligen ner en grogg eller 2.

söndag 3 januari 2010

Snart är det Onsdag.

Nu ska jag jobba i 2 dagar men om SMHI:s prognos stämmer så blir det fiske på Onsdag.
Det är favorit sjön som hägrar, igår togs där en gädda på 10,4 kilo och minsta 7st över 5kg.
Jag hoppas kunna ta en på över 10,04 kilo i vinter eftersom att det är mitt gällande pb.
Men allt över 6kg är godkänt, jag siktar på att bättra på min placering från förra årets Bigpike där jag slutade 9:a.
Jag fick inte in en enda anmäld fisk efter Maj månad och bara 2 som inte togs på ismete. Ganska nöjd med resultatet eftersom man bor i Småland och inte är bortskämd med vinter.
Men i år är jag bättre förberedd och har bättre förutsättningar för framgångsrikt gäddfiske även från land och båt i öppet vatten.
Kan dock bli kinkigt med fisketid eftersom jag ska bli pappa i Maj, men kvalitet slår ju alltid kvantitet.

Pysselhörna.

Har precis avslutat en liten pyssel stund. Jag har gjort nya tackel till ismetet, det gick åt 2st igår och det skadar ju inte att ha några extra med sig ut.
De nya tacklen gjordes med 2 st Kamasan pike treble och drennan wire, st6 på den övre kroken och st4 på den nedre.

Jag har en del drennan green pike wire 20lb kvar så idag använde jag den, annars har jag en ny favorit wire. Den nya favorit wiren är soft flex titanium, den är helt grym.
Visserligen är den dyr men det lär man ha igen i längden eftersom att den inte kinkar sig. Jag räknar med att jag ska kunna byta ut krokarna på titan tacklen när de inte är skarpa längre. Titan wiren är nämligen knytbar och kinkar som sagt inte, krokarna sätter jag dit med knot no knot och beteslåset med en vanlig betseknut.

Kamasan krokarna ska testas ett par gånger till men de ligger redan nu bra till för att konkurera ut owner som mina favoriter.

Isolering på G.

Nu har jag fått tag i frigolit i ganska stor mängd, så på Onsdag blir det nog till att försöka isolera mina tunnor.

För kallt, för länge.

De här långa köldknäpparna är inte bra, det fryser i mina fisk tunnor.
Det botten fryser inte men det är ändå ett problem, har man otur så kan syre slangen frysa och då kan det gå fort. Jag vill ju att mina fina betesfiskar ska leva så länge som möjligt.
Måste försöka komma på något bra sätt att isolera tunnorna.

lördag 2 januari 2010

Premiären var kall och lyckad.

07:00 drog SG och jag ut på årets första ismete pass, det var 7,5 grader kallt.
Dagens första hugg kom på ett av SG:s spön, efter en kort kamp kunde han landa en liten snipa. Därefter var det lugnt till 9 då SG fick nästa hugg, efter tidernas hårdaste mothugg (se bild) kunde han landa en gädda på strax över 5 kilo.

Lägg märke till det knäckta spöt.
När vi återutsätter denna så får jag påhugg på ett av mina spön.
Efter en ganska lång kamp som SG filmade med sin förbannade Iphone kunde jag landa en gädda på strax över 5 kg.

Innan det var dags att köra hem till stugvärmen hann jag med att ta en liten snipa samt en madame på 6 - 7 kilo, men eftersom avkrokningen tog en stund så utsattes hon inte för fotografering utan fick gå tillbaks så fort som möjligt.
Även SG hann med att ta en till över 5 kilo.
Om jag minns rätt så tappade vi totalt 5 gäddor.
Trots kylan så är vi nöjda med årets första fiske pass, 6 landade gäddor varav 4 vägde mer än 5kg.

fredag 1 januari 2010

Gott att se.

Kvicksilvret är på väg upp, så det blir ismete efter Gädda i morgon.
07:00 sticker polaren SG och jag till vårt favorit vatten.

Äntligen fiske.

I morgon blir det fiske, helst vill jag ismeta Gädda men om det är kallare än -7 så sticker jag och pimplar regnbåge istället.