söndag 15 november 2009

Lyckat fiske.

Dagens metepass började med att jag hämtade SG vid 07:00, 20 minuter senare satt vi i båten med alla våra prylar.
Vi rodde ut en liten bit och ankrade för att tackla våra spön, vi tänkte börja med att flötestrolla en repa över sjön.
När jag var färdig med tacklingen så släppte jag ner min Id ca 2 meter bakom båten, 2 minuter senare ser jag flötet åka förbi mig strax under ytan. Ett snabbt mothugg och dagens första drillning tog sin början, efter ett par minuter så kunde vi landa en Gädda på ca 5,5-6 kilo. Efter detta så trollade vi i ca 2 timmar utan ett enda hugg, vi övergick då till statiskt mete. Det var typ lika dött i närmare 2 timmar, tills jag ser att mitt flöte börjar stirra runt som fan. Helt plötsligt ser jag Iden simma runt precis under ytan, då exploderar ytan och en skaplig gädda hugger rakt över Iden bara för att 10 sekunder senare spotta ut den. Det var ju lite trist, men det var grymt fränt att se hugget. Strax efter detta bestämmer vi oss för att trolla ner till båtplatsen och bege oss hemåt. När vi är nästan hemma så ser vi småfisk i ytan och ett par ordentliga plask vittnar om att gäddorna är där och jagar, vi bestämmer oss för att testa lite där innan vi drar hem. Vi ror cirka 60 meter och ut med våra meten, det tar väl cirka 2 minuter innan SG utbrister äntligen och gör ett stadigt mothugg. Efter en ganska kort fight så landar vi ytterligare en gädda på cirka 5kg. Några minuter senare flyttar jag mitt mete en bit längre in bland naten, direkt efter att det har landat så dyker flötet, mothugg och det är riktigt stumt. Men när jag börjar ta hem den så följer den med snällt ända tills den är bara någon meter från båten, då får den fart och mitt livs fight tar sin början. Jag kämpar och spänner bromsen mer och mer men varje gång den närmar sig båten så gör den en ny rusning. Efter vad som känns som en bra stund, förmodligen 5 minuter så börjar jag få mjölksyra i armen och fisken börjar bli lite mattare i sina rusningar, men i nästa rusning så går den rakt in i ankar linan och lyckas gå loss från krokarna. FAN. Det som känns värst med detta är att vi aldrig fick se den ordentligt, så vi har inte en susning om storleken. Det är dock den klart starkaste gädda som jag någonsin har haft på. En stund efter detta debackel så lyckas jag landa ytterligare en gädda på cirka 3-4 kilo. Efter att ha tillbringat 6 timmar i båten bestämmer vi oss för att köra hem, om vädret tillåter så kör jag ett pass nästa Söndag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar